زعفران دسته


افراد کمی نام زعفران دسته یا زعفران دختر پیچ به گوششان خورده است. بسیاری بر این باورند که قسمت پرخاصیت و ویژه ی زعفران فقط کلاله های سرخ زعفران هستند در حالی که زعفران دخترپیچ یکی از محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین نوع زعفران است.

در واقع زعفران از چن قیمت مختلف تشکیل می شود. هر گل زعفران دارای سه گلبرگ بنفش، سه کلاله سرخ و ریشه زعفران است. بر طبق مدل خامه و کلاله زعفران، می توان زعفران را به انواع مختلفی تقسیم کرد مانند سرگل، دسته، پوشال و نگین.

پس از برداشت کردن گل زعفران باید قسمت های مختلف زعفران طبق نظر و خواسته ی کشاورز جدا شود و افرادی که مشغول تمیز کردن زعفران ها هستند باید زعفران را بدون ریشه یا با ریشه تحویل کشاورز دهند. در نهایت اگر کشاورز زعفران خود را با ریشه

بخواهد  که هم شامل قسمت کلاله و هم خامه می شود به آن زعفران دسته یا دخترپیچ گفته می شود.

علاوه بر این دو نامی که از این نوع زعفران گفته شد در بازار این نوع زعفران را با نام های مختلف از قبیل زعفران دسته، زعفران مادر، زعفران رشته و زعفران دخترپیچ نیز می شناسند.

زعفران دخترپیچ به دلیل وجود خامه رنگدهی کمتری دارد و همینطور عطر آن از زعفران اصل کمتر است زیرا که ریشه زعفران سفید رنگ است و رنگ دهی آن خیلی کمتر از کلاله زعفران است. 

 

نکته ی جالب توجه این است که به راحتی می توان زعفران اصلی دخترپیچ را نسبت به زعفران تقلبی آن تشخیص داد زیرا که به راحتی قابلیت تولید مشابه آن وجود ندارد.

زعفران دخترپیچ شامل قسمت های زیر است:

  • ریشه زعفران

  • قسمت زرد رنگ بین کلاله و ریشه زعفران

  • قسمت قرمز رنگ یا همان اصل زعفران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد